Tot art canvia i evoluciona adaptant-se als temps que transcorren. En la indústria de la música hem estat testimonis del naixement d’infinitat de gèneres i, amb els avenços tecnològics que van a passos de gegant, també de l’arribada de programaris capaços de reproduir a l’instant infinitat de sons.
Quan parlem del famós efecte ‘auto-tune’ és obligatori fer referència a Andy Hildebrand .
Abans de ser conegut com el creador de l’ ‘auto-tune’, Andy Hildebrand exercia com a enginyer en la indústria del petroli. Andy va crear el seu propi algoritme per predir (mitjançant les ones de so i de la vibració del sòl que produïa l’explosió de dinamita) si hi havia o no petroli. Una cosa que li va fer guanyar moltíssims diners al llarg de la seva carrera com a enginyer.
Quan Andy Hildebrand es va cansar del món de l’enginyeria, va voler provar sort en la indústria de la música i no va trigar a crear (usant el mateix algoritme que utilitzava per descobrir l’existència d’petroli sota terra) un sistema capaç de modificar les veus dels artistes que interpretaven les seves cançons.
Andy va visitar els diferents estudis musicals dels Àngels i venent el que llavors no era més que una petita caixa amb algunes palanques i botons i, encara que el ‘auto-tune’ era un secret a veus, no va ser fins 1998 quan la intèrpret Cher el va utilitzar públicament i sense embuts en el seu tema ‘Believe’, fent que molts coneguessin l’efecte de l’auto-tune com ‘l’efecte Car’ .
Va ser a partir de llavors quan els estudis reconeixien l’existència d’una ‘caixa màgica’ que, mitjançant l’algoritme creat per Andy Hildebrand, era capaç de modificar i millorar les veus dels seus artistes i, amb el pas del temps, aquesta ‘caixa màgica’ va ser perfeccionant-se fins convertir-se en un programari que està avui dia a l’abast de molt. I és que qui no s’ha divertit fent servir una aplicació capaç de fer-te cantar com un autèntic professional adobat?
Com funciona el ‘Auto-tune’?
En definitiva, l’èxit del ‘auto-tune’ resideix en la seva capacitat d’afinar les veus dels intèrprets. Amb ell podem jugar al nostre gust amb les ones de so portant-les a aquesta nota que des d’un primer moment buscàvem sense necessitat de canviar la seva durada.
A més, l’existència del ‘auto-tune’ no només perfecciona la veu dels artistes sinó que, a més, fa que els estudis s’estalviïn una immensa quantitat de temps i diners quan un enregistrament no surt tan bé com a ells els agradaria després d’un primer intent.
La majoria dels artistes actuals utilitzen ‘auto-tune’.
A final del segle XIX van començar a aparèixer en el mercat els primers sintetitzadors i no va ser poca la polèmica que va acompanyar a aquests llançaments. Els músics professionals organitzaven vagues ja que aquests nous aparells eren capaços de reproduir tota classe d’instruments musicals i, per tant, acabarien amb tornant-prescindible en una orquestra.
No obstant això, amb el pas dels anys hem hagut d’aprendre a conviure amb aquesta nova tecnologia que, sense cap dubte, ha arribat per quedar-se.
Amb el ‘auto-tune’ ha passat pràcticament el mateix. Infinitat d’artistes han anat en contra d’aquest invent capaç de fer que qualsevol persona pugui afinar la seva veu i produir temes musicals que es converteixen gairebé a l’instant en un gran èxit .No obstant això, encara que molts artistes el facin servir com a suport no vol dir que no tinguin talent ja que, sense ‘auto-tune’, són capaços de cantar increïblement bé.
Aplicacions per canviar la veu.
A dia d’avui és molt senzill trobar una gran quantitat de programaris i aplicacions mòbils que et brinden la possibilitat de transformar la teva veu: ‘Voloco’, ‘Auto-tune Star’, ‘MicDroid’ o ‘Songify ‘són només algunes d’elles i, encara que no totes són especialment bones ni inclouen un ampli ventall d’opcions d’edició de veu, són força recomanables per passar una bona estona jugant amb la teva pròpia veu.